söndag 31 augusti 2008

Oj, vad tiden rusar iväg









Effie är nu 12 veckor gammal, och hon växer så att det knakar. Hon är lika busig som alltid, om inte busigare ibland. När man är allt för busig kan det till och med hända att man hamnar i "finkan". Visst ser hon väl lite skyldig ut, vår lilla busfröken?












I tisdags var Effie hemma själv för första gången. Jag la henne i hennes korg, som står i en liten valphage, uppe i sovrummet och hon la sig genast till att sova. Jag gick ner på nedervåningen och väntade en stund för att se om hon protesterade på att ha blivit lämnad själv men det hördes inte ett knyst. När jag kom hem från mitt ärende var det alldeles tyst i huset. När jag sedan började gå uppför trappan började Effie gnälla och gny och jag hörde hur hon var på gallret på hagen. När jag kom upp i vårt rum hade hon lyckats flytta hela hagen från huvudänden av vår säng ner till fotänden. Jag tror aldrig jag sett en hund göra sig till så mycket som Effie gjorde när hon såg mig hon visste inte var hon skulle bli av med all sin lycka. När jag lyfte upp henne fullständigt klättrade hon upp på mig och la sig som en halsduk om min hals, och slickade mig överallt hon kom åt. Resten av dagen vek hon inte en tum från min sida.


I fredags morse lyckades hon åla sig in under lekstugans veranda, tala om att hon var lerig innan jag lyckades locka ut henne. När jag fått ut henne hämtade jag en sektion kompostgaller och satte för så att hon inte skulle kunna ta sig in igen. Under tiden roade sig Effie (mig ovetandes) med att "höstgräva" i min kryddrabatt. Det var minst sagt en lerig liten dam jag fick med mig in. Det blev raka vägen in i badkaret där den lilla madamen fick sin första dusch, jag duschade bara av hennes magen och tassar så vi fick bort leran. Hon såg minst sagt ömklig ut där hon stod i badkaret, men hon stod fint hela tiden och var hur duktig som helst.



Det här ser spännande ut, undrar om jag får vara med?


Idag skuttade Effie upp på trädäcket när Nisse och Henrik badade i poolen, som tur var höll jag på och fotografera dem så jag hann snabbt få tag på henne. Poolen och trädäcket har vi ju tänkt ska vara den enda platsen i trädgården som ska vara of limits för Effie men det lär inte bli så lätt att hålla henne därifrån nu när hon lyckats ta sig upp där. Jag har insett att hon kan ta sig under grinden om hon vill, så det blir nog till att köpa fler kompostgaller och göra en tillfällig grind som hon inte kan ta sig förbi.



Här är lite bilder från veckan som gått;



Det är inte alltid så lätt att fotografera en nyfiken liten valp

Nu gick det bättre

Se så fint jag ligger och myser medans matte pluggar.

Effie hjälper husse slå upp partytältet inför årets kräftskiva.

Effie 12 veckor

Varför får jag inte ligga här?

Någon måste ju vara badvakt.

Borta. Tror ni matte ser mig nu?

Det är hårt att vara hund. Se bara så trött man är efter en vecka fylld av bus och lek.

Inga kommentarer: